Laos. Po Barme druhá najmenej navštevovaná krajina Juhovýchodnej Ázie, ku ktorej si turisti stále hľadajú cestu. Chýbajúce more nahrádza Mekong a budhistické chrámy nápadne pripomínajú obľúbené Thajsko. Krajina miliónov slonov si kradne srdcia cestovateľov idylickými západmi slnka, lacným jedlom a stále trochu neohrabaným prístupom k turistom, vďaka čomu si prídu na svoje hlavne dobrodruhovia.
Trpezlivosť je v Laose základ a veľa jej budete potrebovať aj pri cestovaní po krajine. Autobusy meškajú a motorky sa kazia, takže k Laosu musíte byť zhovievaví. Spoľahnúť sa tu môžete len na vlaky. Tie tú totiž čínske. Tento článok vám pomôže lepšie sa zorientovať v tom, ako cestovať v Laose.
Obsah článku
Kedy navštíviť Laos
Tak ako všetky tropické krajiny, aj Laos má obdobie sucha a obdobie dažďov. Najmenej zrážok je v mesiacoch november až máj, kedy je pochopiteľne hlavná sezóna. Naopak od júna do októbra Laos oddychuje pod prikrývkou dažďa.
Za zmienku stojí ešte čas medzi marcom a májom, kedy je tzv. burning season (sezóna pálenia). V tomto období sa nielen v Laose vypaľujú polia, čo dramaticky znižuje kvalitu ovzdušia. Obloha je väčšinou šedá, vo vzduchu cítiť dym a kde-tu vo vzduchu poletuje popol. Hoci sa to nezdá, ale pre mnohých turistov je to dôvod, prečo Laos v týchto mesiacoch obchádzajú.
Ako cestovať v Laose
Ak ste už v JV Ázii cestovali, v Laose sa nestratíte. Turistické miesta prepájajú autobusy a vlaky, naopak ich okolie najlepšie spoznáte po vlastnej osi – na motorke. Všetky tipy prepravy v Laose pre tých, čo cestujú na vlastnú päsť som čo najpodrobnejšie spísala v tomto článku.
Po Laose vlakom
Železnica je v Laose novinkou. Otvorili ju len v roku 2022, vďaka čomu sa podarilo viac sprístupniť sever krajiny, okrem iného aj čínskym turistom. Vlaková trasa totiž prepája hlavné mesto Laosu, Vientiane, a hranicu s Čínou na severe. Železnica by bez financovania Číny nevznikla a prakticky jej aj patrí. Rovnako ako všetky zisky.
Železničnú spoločnosť v Laose nájdete pod skratkou LCR (Lao-China Railways). Najfrekventovanejšie spojenie je na trase Luang Prabang – Vang Vieng – Vientiane a v hlavnej sezóne si netreba lístky nechávať na poslednú chvíľu. Nám sa na ceste z Luang Prabang do Vang Vieng neušli, takže sme namiesto 50 min. v klimatizovanom vlaku strávili 5 hodín v rozpálenom minivane.
Napriek tomu, že vlak je rýchlejší a pohodlnejší, ceny sa v porovnaní s autobusmi sa veľmi nelíšia. Lístok si údajne môžete kúpiť cez aplikáciu LCR (tu na stiahnutie v Google Play a tu v Apple Store), no nám sa to nepodarilo, lebo sme pri zadávaní tel. čísla nemohli zmeniť čínsku predvoľbu. Teoreticky to môžete skúsiť s aplikáciou 12Go Asia, no s tým skúsenosť nemám.
Po príchode do Vang Vieng sme nenechali nič na náhodu a lístok sme si kúpili hneď pri check-ine na ubytovaní. Väčšina vám za malú províziu vybaví lístok kamkoľvek potrebujete, na autobus či vlak. Ak to z nejaké dôvodu na vašom ubytku nemôžete vybaviť, v každom meste narazíte na kopu dopravných agentúr, ktoré vám so všetkým pomôžu.
Vlak je jednoznačne najpohodlnejší spôsob, ako cestovať v Laose.
Autobusy v Laose
Autobusy sú v Laose najbežnejší spôsob prepravy. Do kategórie autobusy zaraďujem klasické autobusy, malé vany aj nočné sleeperi – najpohodlnejšie autobusy s lehátkami, v ktorých sú s trochou šťastia nočné presuny znesiteľné.
Naše skúsenosti s autobusmi sú rôzne. Najhoršiu cestu sme absolvovali z pohraničnej dedinky Huay Xai na ceste do Nong Khiaw na severe. Hoci sme naskočili do sleeper busu, v uličke medzi spodnými posteľami sedeli za sebou domáci, s ktorými sme sa túlili niekoľko hodín. Nehovoriac o tom, že autobus odchádzal s 2 hodinovým meškaním.
Ak sa budete autobusom presúvať len pár hodín, pravdepodobne ich absolvujete vo väčšom vane. V tých je cesta malé utrpenie, pretože miesta nie je nazvyš a domáci šikovne prirobili vyklápacie stoličky aj do radu v strede. Ak máte viac ako 1,80 m, budete mať problém poskladať sa. Všetko v ubíjajúcom teple bez klímy.
Veľa turistov si na dlhé presuny vyberá noc. Aj keď vidina prespatého presunu vyzerá lákavo, nočné autobusy si vyberajú svoju daň a ráno sa aj tak zobudíte mierne rozbití. V Juhovýchodnej Ázii sú našťastie populárne sleeper busy, teda autobusy, v ktorých sú namiesto sedačiek akože postele. Nie je to ideál, ale určite lepšie ako spať po sediačky.
Cestovať v noci je v Laose dobrá voľba.
Autobusové stanice
Neviem či to Laosania urobili naschvál, ale autobusové stanice z nejakého dôvodu postavili ďalej od mesta. To komplikuje život hlavne lowcost backpackerom. Napríklad to znemožňuje kúpiť si lístok osobne na stanici. Lacnejšie to vychádza u predajcov lístkov, ktorých provízia je asi rovnako vysoká ako taxík na stanicu a naspäť.
Motorkou po okolí
Ako to býva, veľa pekných miest sa nachádza ďalej od mesta. MHD asi nikde okrem Vientiane neexistuje, preto sa v Laose najviac oplatí šoférovať skúter. Prenájom sa pohybuje od 5€ na deň a tankujete takisto za lacno.
Skúter si požičiate všade, no nie všetky sú v uspokojivom stave. Nám na jednom nefungovala predná brzda. Samotná jazda často pripomína slalom pomedzi diery. Platí, že čím ďalej od mesta zájdete, tým horšie to je.
Povedala by som, že motorka je pre dokonalý zážitok v Laose „must“. Navyše, do itineráru sa ponúka niekoľko motorkových okruhov, ktoré určite patria medzi TOP toho, čo robiť v Laose.
Loďou riekami Laosu
Laos je riekami pretkaný a domáci sú na vode ako doma. Najviac to platí na 4000 ostrovoch v južnom Laose, ale Mekong krajinu pretína po celej dĺžke od severu až na juh. Loď je prirodzene bežný dopravný prostriedok.
Najznámejšia plavba vedie z dedinky Huay Xai do mesta Luang Prabang. Je to 2-dňová cesta loďou po Mekongu s krásnymi výhľadmi, no dnes je určená prevažne turistom.
Loď je tiež jediný spôsob, ako sa dostať do Muang Ngoi na severe. Malá dedinka obkolesená vodou a kopcami, kde čas plynie pomaly a v tichosti. Mimochodom, je to jedna z 7 vecí, ktoré vás presvedčia navštíviť Nong Khiaw na severe Laosu.
Taxi, tuk-tuk a podobne
Taxíky sú lacné. Typické sú veľké terénne autá s korbou vzadu, kde sú po stranách pribité drevené laty a hore pripevnená strecha. Nefungujú formou klasického taxíka a nevyložia vás priamo na adrese, ale spĺňajú skôr formu akejsi MHD a vy sa snažíte vyskočiť čo najbližšie k bodu, kam sa chcete dostať.
Tuk-tuky nie sú bežné a videla som ich asi len v hlavnom meste.
Požičajte si bicykel
Požičať si bicykel v Laose je skôr vyplnenie voľného času ako spôsob prepravy z miesta na miesto. Avšak zažiť 4000 ostrovov bez bicykla nie je ono a zvážila by som ho aj vo Vang Vieng, kde sa na biku ľahko dostanete na niekoľko zaujímavých miest neďaleko mesta.
Objavovať tradičné dedinky na severe Laosu? Požičajte si bicykel v Nong Khiaw a vyrazte.
Po Laose v organizovanou tour
Aj toto je spôsob, ako spoznať Laos. Ak nemáte vodičák alebo si netrúfate na ázijské (ne)pravidlá, využije organizovaný výlet a spoznajte Laos v skupine ďalších turistov. V každom meste je na výber z viacerých možností, ktoré zahŕňajú to naj, čo v danom meste môžete vidieť.
Zaplatíte viac ako cestovať na vlastnú päsť, ale nemusíte nič riešiť a bude o vás postarané.
Na záver
Cestovanie v Laose je zážitok sám o sebe. Dopredu sa zmierte s tým, že si budete musieť ukrojiť z komfortu, ale určite sa nemusíte báť, že by ste sa nedostali na miesta, kam chcete. Takže ako cestovať v Laose? Jednoznačne na vlastnú päsť.
Všetko o meste Luang Prabang, Laos
Vang Vieng – čo robiť na najkrajšom mieste v Laose
Mae Hong Son – 5 dňový okruh na motorkách po severe Thajska
Zrušenie či meškanie letu? Ako na kompenzáciu a vrátenie peňazí