Balijský Nový rok, Hari Raya Nyepi, sa každý rok víta v inom dni. Neriadi sa totiž gregoriánskym kalendárom, ale vychádza z jedného z dvoch lokálnych – kalendári Saka, založenom na lunárnom cykle. Tak ako veľa ceremónií na ostrove Bohov, aj Nyepi obnáša nie jeden, ale hneď niekoľko dní osláv pred a po Novom roku. Všetky zahŕňajú celé rodiny, komunitu a symbolické rituály, ktoré si aj napriek modernej dobe a nadmieru rozvinutému turizmu pevne držia svoje miesto v životoch domácich.

Obsah článku
Jeden rok po Balijsky
To, ako sa na Bali rátajú dni, je založené na majoritnom náboženstve ostrova – balijskom hinduizme. Prívlastok „balijský“ hrá v tomto prípade dôležitú rolu, pretože sa od hinduizmu v Indii mierne odlišuje. Je akýmsi spojením hinduizmu, budhizmu a miestnej viery vo zvieratá a silu prírody. Sopky sú najposvätnejšie miesta a silu Gangy nahrádza more.
Balijci síce uctievajú svätú Trimurti trojicu bohov – Brahma, Shiva, Vishnu, no okrem nich aj desiatky ďalších „lokálnych“ božstiev, ktoré sa v indickom hinduizme nenachádzajú.

Kým v Indii by ste za zabitie kravy mohli ísť na 10 rokov do väzenia, na Bali si bez problémov objednáte sate lilit – grilovanú hovädzinu na špajli poliatu arašidovou omáčkou. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že to, čo robí balijský hinduizmus odlišným je to, že vychádza z esencie ostrova, na ktorom ľudia žijú. Poďme ale naspäť ku kalendáru…
Saka kalendár
Prvý, používanejší balijský kalendár sa nazýva Saka a je odvodený zo starovekého hinduistického kalendára. Balijskí predkovia ho prispôsobili podmienkam ostrova a miestnemu životu. Hádam žiadna aktivita domácich nie je dôležitejšia ako dodržiavanie náboženských ceremónií a predkovia kalendár upravili tak, aby zabezpečili dostupnosť požadovaných plodín na rôzne ceremónie.

Kalendár Saka je založený na lunárnom cykle a reflektuje fázy mesiaca. Tvorí ho 12 mesiacov, pričom každý má menej ako 30 dní. Dôležité je, aby bol spln (purnama) vždy v strede mesiaca. Pre domácich je to jeden z mnohých dôvodov na oslavu. Podľa kalendára Saka má jeden rok 354 alebo 355 dní.
Pawukon kalendár
Druhý kalendár sa volá Pawukon. Je starý viac než 1000 rokov a tvorí mix jávskych a balijských tradícií. Na rozdiel od Saka nie je založený na lunárnom cykle a hovorí sa, že vychádza z ďalšej dôležitej udalosti v živote Balijcov – z cyklu pestovania ryže.

Neslúži ako klasický kalendár a nemá fixný začiatok roka. Ľuďom slúži skôr na určenie priaznivých dátumov na rôzne udalosti svadba, chrámové obrady či uctievanie rôznych bohov.
Pawukon pozostáva zo 6 mesiacov, v ktorom každý má 35 dní. A niekde tu sa moje chápanie tohto kalendára končí. Prečo? Mesiace sú tu totiž rozdelené na 3 rôzne cykly po 3 dni, 5 dní a 7 dní, pričom na priesečníku týchto cyklov existujú rôzne „špeciálne dni“, ktoré to celé ešte viac komplikujú. Dokonca ani mnohí domáci sa v kalendári pawukon nedokážu orientovať a často sa obracajú na pomoc dedinského kňaza.

Šťastný Nový rok 1947
Po zbežnom predstavení balijských kalendárov vás asi neprekvapí, že sa inak počítajú nielen dni a mesiace, ale aj roky. 29. marca 2025 sme na Bali oslávili začiatok roku 1947. Kým u nás príchod Nového roka sprevádzajú bujaré oslavy v sprievode ohňostrojov, tu je to presne naopak. Prvý deň roka sa víta v tichu a tme.
Nový rok sa v balijskom jazyku, ktorý je iný ako oficiálny indonézsky jazyk Bahasa, nazýva Nyepi. V preklade to znamená „ostať v tichu“, preto sa ľudovo volá aj Day of Silence, Deň ticha. Trvá od 6 rána do 6 rána nasledujúceho dňa a charakterizujú ho 4 základné pravidlá: Amati Geni – žiadny oheň ani svetlo, Amati Karya – žiadna práca, Amati Lelunganan – žiadne cestovanie, Amati Lelunguan – žiadny hluk ani zábava.
Ako vyzerá Nyepi
Ako Deň ticha vyzerá v praxi? Nikto nesmie vychádzať na ulicu a všetci sú doma. Na dodržiavanie tohto nariadenia dozerajú strážcovia Pecalang – niečo ako neoficiálni policajti, ktorí dohliadajú na poriadok pri všetkých náboženských podujatiach. Za porušenie zákazu vychádzania hrozí pokuta. Nielen domácim, ale aj turistom. Nariadenia týkajúce sa dňa Nyepi platia pre všetkých, ktorí sa v tento deň nachádzajú na ostrove.
Podľa starých tradícií, ktoré sa však dnes už tak striktne nedodržiavajú, by sa členovia domácnosti nemali rozprávať, dokonca ani používať mobily a internet. Deň ticha je určený na meditáciu, modlenie v rodinnom chráme a ponúka priestor na vnútornú sebareflexiu. Hlboký prechod medzi uplynulým rokom a vstup do toho nového. Niektorí Balijci dodržiavajú pôst, buď celých 24 hodín alebo aspoň do 6 večer.

Počas Nyepi je zakázaná akákoľvek zábava. Nehrá televízor ani rádio, mobily sú v tichosti tolerované. Zákaz pracovať sa týka aj varenia a ak sa v rodine nedodržuje pôst, ženy musia navariť deň vopred.
Deň ticha má na Bali obrovský význam a dokazuje to aj fakt, že sa v tento deň uzavrie medzinárodné letisko, prístavy či autobusové stanice. Na ostrov nik nepríde a nik z neho neodíde. Bali sa na 24 hodín ponorí do absolútnej nečinnosti.
Nyepi nekončí ani po západe slnka, priam naopak. Ostrov ešte viac stíchne a jediné, čo ho narúša, sú hlučné ozveny cikád a džungle, ktoré sú zvyčajne prehlušené neutíchajúcim revom motoriek. V domoch sa nesvieti a nie sú dovolené ani sviečky. Celý ostrov je ponorený v temnote a jediné, čo v tento večer žiari, sú hviezdy inokedy zahalené svetelným smogom.
Po 6 ráno na druhý deň sa život opäť vracia do normálu. Samozrejme, sprevádzané ďalšími rituálmi.

Deň ticha podľa legiend
Ticho ostrova počas Nyepi má ešte jeden význam, ktorý viac súvisí s mytológiou a náboženstvom. Deň pred Novým rokom sa vyženú zlé sily z ostrova počas rituálu ogoh-ogoh, o ktorom si prečítate o chvíľu. Keď sa na druhý deň démoni na ostrov vrátia, nájdu ho prázdny a myslia si, že všetci odišli a nik tu viac nežije. A tak znova odídu z Bali aj oni.
„Znovu zapálenie ohňa“
Koniec Dňa ticha oznamuje Ngembak Geni. „Ngembak“ znamená znovu zapáliť, „Geni“ svetlo alebo oheň. Symbolizuje oživenie aktivít a vzťahov. Ticho končí a opäť sa začína komunikácia. Je to deň obnovy a opätovného spojenia. Ľudia v tento deň hľadajú odpustenie a harmóniu.
Zatiaľ čo Deň ticha predstavuje priestor na reflexiu, Ngembak Geni na oživenie, obnovu a nový začiatok života. Tento deň sa nesie v znamení návštev rodiny, priateľov a chrámov prevádzané modlitbami.

Kým bolo ticho…
Deň pred Dňom ticha je na balijských uliciach poriadne rušno. Doprava sa obmedzí a niektoré cesty sa úplne uzavrú, aby ich mohli zaplniť sprievody s gigantickými sochami nazývanými ogoh-ogoh. Ide o nadrozmerné, niekedy až 10 metrov vysoké sochy postavené z dreva, bambusu a papiera, a tie najväčšie vážia aj cez tonu.

Prípravy a výroba sôch trvá niekoľko mesiacov, no najintenzívnejšie prebieha 2 až 3 mesiace pred sprievodom. Ich výrobu sponzorujú miestne komunity banjar a realizujú sa pri nich najmä mladí chlapci pod dozorom starších. V deň sprievodu stoja sochy pripevnené na bambusových podstavcoch, ktoré na pleciach nesú chlapci a muži z danej komunity.
Sprievod ogoh-ogoh nie je len prehliadka niečoho, čo sa nebojím nazvať umeleckým dielom. Všetky sochy sú neuveriteľné prepracované a z bližšia na nich môžete pozorovať detaily ako chlpy, dlhé nechty či svaly, všetko bezchybne vymaľované a vytieňované. Pochod ogoh-ogoh v uliciach je sprevádzaný hudbou gamelanov, tradičných balijských hudobných nástrojov, tancom a pokrikmi.

Ogoh-ogoh predstavujú veľké oslavy, ktoré sa konajú takmer v každom meste na ostrove a nenechá si ich ujsť snáď žiadny domáci. Celé rodiny sedia jeden vedľa druhého na obrubníkoch ako lastovičky na drôtoch a za chrbtom im šikovní stánkari pripravujú bakso guličky plnené mäsom.

Ogoh-ogoh – zobrazenie démonov a negatívnych síl
Ani turistom, ktorí nie sú zasvätení do konceptu obrovských sôch neunikne, že všetky sochy reprezentujú strašidelné mátohy, z ktorých sála zlo. Ogoh-ogoh stelesňujú démonov, negatívnych duchov a zlé sily, ktoré narúšajú poriadok vo vesmíre. Nejde o vymyslené zjavy a každá zo sôch zobrazuje inú postavu či negatívnu energiu z balijskej hindu mytológie. Na malý moment dokonca ogoh-ogoh dostanú hlas skrz chlapcov z komunity, ktorí svojim prejavom odovzdajú cez sochu nejaký odkaz. Ľudia si tak zakaždým pripomenú, čo všetko v existencii predstavuje zlo, ako vo vesmíre, tak aj v nás.

Osudy ogoh-ogoh sú nemilosrdné. Večer po sprievode skončia v plameňoch, ako symbol víťazstva dobra nad zlom a výhru duchovna nad materializmom. Musím poznamenať, že dnes už nie sú všetky sochy spálené. Jeden člen komunity nám na sprievode prezradil, že výroba sôch je drahá záležitosť, preto sa mnohé opätovne rozoberú a spália sa len niektoré časti z nich.

Do nového roka v čistote
Ak sa vrátime 3 dni pred deň Nyepi, ocitneme sa na jednom z najdôležitejších náboženských rituálov na Bali, ktorí sa spája s príchodom nového roka. Nazýva sa Melasti a je to najväčší očistný rituál na ostrove. Základný element tvorí voda a preto sa Melasti ceremónie odohrávajú pri rieke alebo pri mori. Práve voda očisťuje telo, ducha a myseľ, a ľudia tak môžu vstúpiť do nového roka v čistote. Okrem ľudského vnútra sa metaforicky očisťuje aj svet od hriechu a zlej karmy.

Počas Melasti sa ulice zaplavia Balijcami v tradičnom bielom oblečení, ktorí pešo smerujú k moru. Ženy na hlavách nesú koše plné obetín ako ovocie, kvety, ryža, palmové listy a ďalšie plody. Obetiny zložia na pláži a ceremóniu najskôr vedie mních, ktorý spieva a odriekava modlitby. Potom všetci spoločne smerujú k vode, kde sa za neutíchajúcich spevov kúpu, čiže očisťujú.
Na záver
Príchod nového roka na Bali je nádherný niekoľko dňový rituál s hlbokým duchovným významom. Hoci zmysel ceremónií ako Melasti, ogoh-ogoh či Nyepi je všeobecne známy, úprimne by ma zaujímalo, či ich domáci skutočne absolvujú s týmto zámerom, alebo ich vykonávajú mechanicky iba preto, že je to jednoducho tradícia. Tak ako keď sa u nás oslavujú Vianoce…
Munduk, Bali – v raji vodopádov
3 TOPky mesta Da Nang, Vietnam